Rozpoczęcie sezonu kajakowego

Tegoroczne rozpoczęcie sezonu kajakowego miało miejsce na wodach Kanału Górnonoteckiego, Kanału Bydgoskiego oraz Brdy. Było częścią obchodów Roku Kanału Bydgoskiego. Udział w otwarciu sezonu wzięło około stu kajakarzy z regionu. Pierwsi klubowicze zebrali się w siedzibie KTW Chełmno już kilka minut po wschodzie słońca (wschód słońca w Chełmnie był o 5.55) by upewnić się, że wszystko jest gotowe do wyjazdu. Następnie wyruszyliśmy do Bydgoszczy, by na parkingu przy Łuczniczce dołączyć do pozostałych grup. Stamtąd o godzinie ósmej wyruszyliśmy na początek spływu tj. do miejscowości Lisi Ogon. Po blisko godzinnej podróży, rozładowaliśmy kajaki z przyczepy, a po krótkich przygotowaniach zwodowaliśmy pierwsze kajaki.

2014-04-13 _ 12_37_38

Pogoda no cóż zła nie była, ale też nie daleka od ideału. Jeszcze w tym tygodniu wygrzewaliśmy się w promieniach słońca. Na szczęście najbardziej mokro było pod kajakiem i za burtą. Bo te parę kropel deszczu nie można nazwać deszczem.

Na blisko 15 kilometrowej trasie czekało na nas 7 śluz (średnio co 30 minut – 1800m), które były prawdziwą atrakcją, gdyż śluzowanie kajaków (szczególnie pojedynczych) to prawdziwa rzadkość. Aż 28 osobowa grupa KTW Chełmno w przedziale wiekowym 6 – 82 lat zdecydowała się uczestniczyć w tym spływie. Nawet mieszkańcy Bydgoszczy z niecierpliwością wyczekiwali tego dnia by spłynąć przez śluzy: „Lisi Ogon”, „Łochowo”, „Osowa Góra”, „Prądy”, „Czyżkówko”, „Okole” kończąc śluzowanie śluzą miejską.

Trasę rozpoczęliśmy na Kanale Górnonoteckim, którego 25 kilometrowa trasa jest częścią 105 kilometrowego szlaku łączącym Kanał Bydgoski poprzez Jezioro Gopło z Wartą. Zbudowany w 1774 roku stanowił zaopatrzenie najwyższej przegrody Kanału Bydgoskiego w wodę. Dziś za jego pomocą mogą być spławiane jednostki o wyporności do 150 ton (miejscami nawet do 300 ton). Po pokonaniu pierwszych dwóch śluz (podnoszenia o niespełna dwa metry) znaleźliśmy się na Kanale Bydgoskim.

Kanał Bydgoski stanowi zabytek hydrotechniczny. Oddany do użytku w 1774 roku swoje pierwsze projekty miał już w XVI wieku. Budowę rozpoczęto wiosną 1773 roku z polecenia króla Fryderyka II Hohenzollerna, zaangażowano około 8 tysięcy osadników z państewek niemieckich, których sprowadzono specjalnie do budowy kanału. Po 9 miesięcznych pracach okazało się, że zbyt wcześnie odgwizdano sukces. Nie udało się spławić pierwszy transport. Konieczność ciągłych inwestycji i brak środków spowodowały, że król Fryderyk II wstrzymał prace przy kanale. Sytuacja ta trwała do końca XVIII. Rozpoczęto prace polegające na umocnieniu oraz pogłębieniu kanału. Istotnym momentem był przełom wieków (XVIII i XIX) kiedy ruszyła budowa śluz murowanych. W 1801 ukończono budowę śluz. Były to jedne z pierwszych murowanych z cegły a nie piaskowca. Ernst Conrad Peterson przydzielił ziemie przy kanale wielu rodzinom, które w zamian za to miały pomagać przy transporcie lub utrzymywaniu kanału (oczyszczanie, sadzenie drzew). Drzewa sadził również Inspektor Kanału Bydgoskiego, dziś tworzą park – planty. Znaczenie kanału wzrosło wraz z pojawieniem się pierwszych statków parowych (połowa XIX wieku). Na początku XX wieku po raz kolejny zmodernizowano kanał by mógł obsługiwać jeszcze większe jednostki (o wyporności do 500 ton). Przebudowie uległa również trasa na której pojawiło się mniej śluz (wcześnie były one zlokalizowane co ok 600m) kosztem wydłużenia o około 400 metrów dzięki przekopowi do Brdy o długości 2,23 km. Kolejne oddanie do użycia kanału miało miejsce 1 kwietnia 1915 roku. Powojenne zaniedbania spowodowały znaczy spadek wykorzystania kanału, który obecnie znajduje się w drugiej klasie dróg wodnych. Część starej trasy długo nie zostawała zasypana ze względu rozwinięcie się życia towarzyskiego oraz ruchu turystycznego (restauracje, kawiarnie, oraz inne atrakcje np. sala taneczna). Z biegiem czasu użyteczność i fascynacja kanałem spowszechniała, więc część starej trasy zasypano. Na przełomie wieków XX i XXI odrodziło ponownie się życie towarzyskie, włodarze oraz mieszkańcy Bydgoszczy coraz chętniej zaczęli spoglądać w stronę wody. Prace remontowe przy kanale, oraz starania Fundacji Kanału Bydgoskiego spowodowały iż cud hydrotechniczny zostaje wpisany na listę zabytków województwa. Połączenie Kanału Bydgoskiego i Noteckiego stanowi szlak Wisła – Odra (europejska droga wodna E-70).

Dziś możemy powiedzieć iż starania władz Bydgoszczy dalej idą w kierunku popularyzacji kanału oraz rzeki przebiegającej przez miasto. W roku ubiegłym (2013) miały miejsce imprezy kulturalno-sportowo- rozrywkowe w ramach programu „Ster na Bydgoszcz”

Spływ ukończyliśmy tuż przed godziną piętnastą. Komandorem spływu był Wiesław Kruża. Pilotami Roman Majewicz oraz Krystyna Czerwińska zaś lekarzem – Zygmunt Głowacki. W siedzibie RTW Bydgostia, gdzie rozgrzała nas gorąca strawa (grochówka) wspólnie dzieliliśmy się wrażeniami, w których królowały śluzowania na największych progach (zmianę poziomu lustra wody o 7,6 metra). Po niekończących się rozmowach z uczestnikami oraz przedstawicielami organizatora (Kujawsko-Pomorski Związek Kajakowy) wyruszyliśmy do Chełmna.

2014-04-13 _ 06_20_34 2014-04-13 _ 08_09_50 2014-04-13 _ 08_09_52 2014-04-13 _ 08_10_14 2014-04-13 _ 08_10_22 2014-04-13 _ 08_10_40 2014-04-13 _ 08_10_56 2014-04-13 _ 08_12_52 2014-04-13 _ 08_13_40 2014-04-13 _ 08_41_40 2014-04-13 _ 08_42_32 2014-04-13 _ 08_43_14 2014-04-13 _ 08_43_20 2014-04-13 _ 08_43_46 2014-04-13 _ 08_43_58 2014-04-13 _ 08_44_58 2014-04-13 _ 08_45_08 2014-04-13 _ 08_45_24 2014-04-13 _ 08_45_28 2014-04-13 _ 08_45_30 2014-04-13 _ 08_45_42 2014-04-13 _ 08_45_50 2014-04-13 _ 08_46_52 2014-04-13 _ 08_51_02 2014-04-13 _ 08_51_56 2014-04-13 _ 08_52_12 2014-04-13 _ 08_53_36 2014-04-13 _ 08_54_14 2014-04-13 _ 08_56_28 2014-04-13 _ 08_56_54 2014-04-13 _ 08_57_38 2014-04-13 _ 08_57_42 2014-04-13 _ 08_58_08 2014-04-13 _ 08_58_56 2014-04-13 _ 08_59_10 2014-04-13 _ 08_59_38 2014-04-13 _ 09_00_18 2014-04-13 _ 09_00_30 2014-04-13 _ 09_01_02 2014-04-13 _ 09_01_08 2014-04-13 _ 09_01_10 2014-04-13 _ 09_01_26 2014-04-13 _ 09_01_30 2014-04-13 _ 09_01_54 2014-04-13 _ 09_02_20 2014-04-13 _ 09_02_40 2014-04-13 _ 09_03_00 2014-04-13 _ 09_03_02 2014-04-13 _ 09_03_18 2014-04-13 _ 09_04_04 2014-04-13 _ 09_04_28 2014-04-13 _ 09_04_34 2014-04-13 _ 09_04_44 2014-04-13 _ 09_05_14 2014-04-13 _ 09_05_18 2014-04-13 _ 09_05_32 2014-04-13 _ 09_05_44 2014-04-13 _ 09_05_46 2014-04-13 _ 09_05_56 2014-04-13 _ 09_06_28 2014-04-13 _ 09_06_40 2014-04-13 _ 09_07_50 2014-04-13 _ 09_07_58 2014-04-13 _ 09_08_08 2014-04-13 _ 09_08_20 2014-04-13 _ 09_08_24 2014-04-13 _ 09_08_34 2014-04-13 _ 09_08_42 2014-04-13 _ 09_09_10 2014-04-13 _ 09_09_14 2014-04-13 _ 09_10_54 2014-04-13 _ 09_10_08 2014-04-13 _ 09_10_58 2014-04-13 _ 09_11_02 2014-04-13 _ 09_11_10 2014-04-13 _ 09_14_08 2014-04-13 _ 09_14_14 2014-04-13 _ 09_14_38 2014-04-13 _ 09_15_40 2014-04-13 _ 09_15_44 2014-04-13 _ 09_15_52 2014-04-13 _ 09_16_30 2014-04-13 _ 09_16_42 2014-04-13 _ 09_17_24 2014-04-13 _ 09_17_46 2014-04-13 _ 09_18_50 2014-04-13 _ 09_27_56 2014-04-13 _ 09_28_26 2014-04-13 _ 09_28_34 2014-04-13 _ 09_28_54 2014-04-13 _ 09_30_46 2014-04-13 _ 09_31_48 2014-04-13 _ 09_33_24 2014-04-13 _ 09_47_34 2014-04-13 _ 09_50_48 2014-04-13 _ 09_51_10 2014-04-13 _ 09_51_26 2014-04-13 _ 09_51_48 2014-04-13 _ 09_52_10 2014-04-13 _ 09_57_00 2014-04-13 _ 10_03_30 2014-04-13 _ 10_15_36 2014-04-13 _ 10_32_56 2014-04-13 _ 10_34_00 2014-04-13 _ 10_34_22 2014-04-13 _ 10_34_42 2014-04-13 _ 10_35_04 2014-04-13 _ 10_37_12 2014-04-13 _ 10_37_16 2014-04-13 _ 10_37_28 2014-04-13 _ 10_37_40 2014-04-13 _ 10_37_56 2014-04-13 _ 10_38_16 2014-04-13 _ 10_38_34 2014-04-13 _ 10_39_36 2014-04-13 _ 10_39_48 2014-04-13 _ 10_39_54 2014-04-13 _ 10_40_00 2014-04-13 _ 10_40_04 2014-04-13 _ 10_40_16 2014-04-13 _ 10_40_22 2014-04-13 _ 10_40_40 2014-04-13 _ 10_40_52 2014-04-13 _ 10_40_54 2014-04-13 _ 10_41_02 2014-04-13 _ 10_41_42 2014-04-13 _ 10_42_22 2014-04-13 _ 10_42_32 2014-04-13 _ 10_42_58 2014-04-13 _ 10_43_10 2014-04-13 _ 10_43_24 2014-04-13 _ 10_43_30 2014-04-13 _ 10_43_34 2014-04-13 _ 10_43_44 2014-04-13 _ 10_43_48 2014-04-13 _ 10_44_14 2014-04-13 _ 10_44_20 2014-04-13 _ 10_45_18 2014-04-13 _ 10_45_50 2014-04-13 _ 10_45_54 2014-04-13 _ 10_47_32 2014-04-13 _ 10_47_34 2014-04-13 _ 10_47_40 2014-04-13 _ 10_48_58 2014-04-13 _ 10_49_30 2014-04-13 _ 10_49_36 2014-04-13 _ 10_49_44 2014-04-13 _ 10_49_56 2014-04-13 _ 10_51_32 2014-04-13 _ 10_51_48 2014-04-13 _ 10_51_52 2014-04-13 _ 10_52_00 2014-04-13 _ 10_52_04 2014-04-13 _ 10_54_04 2014-04-13 _ 10_54_46 2014-04-13 _ 10_54_48 2014-04-13 _ 10_57_14 2014-04-13 _ 11_01_54 2014-04-13 _ 11_02_34 2014-04-13 _ 11_07_52 2014-04-13 _ 11_08_02 2014-04-13 _ 11_09_12 2014-04-13 _ 11_12_30 2014-04-13 _ 11_14_26 2014-04-13 _ 11_14_54 2014-04-13 _ 11_14_58 2014-04-13 _ 11_15_10 2014-04-13 _ 11_15_28 2014-04-13 _ 11_15_30 2014-04-13 _ 11_15_36 2014-04-13 _ 11_15_44 2014-04-13 _ 11_15_58 2014-04-13 _ 11_16_20 2014-04-13 _ 11_16_26 2014-04-13 _ 11_16_28 2014-04-13 _ 11_16_54 2014-04-13 _ 11_17_10 2014-04-13 _ 11_17_16 2014-04-13 _ 11_17_34 2014-04-13 _ 11_17_40 2014-04-13 _ 11_17_44 2014-04-13 _ 11_17_56 2014-04-13 _ 11_18_04 2014-04-13 _ 11_18_14 2014-04-13 _ 11_18_20 2014-04-13 _ 11_18_24 2014-04-13 _ 11_18_28 2014-04-13 _ 11_18_32 2014-04-13 _ 11_18_48 2014-04-13 _ 11_19_00 2014-04-13 _ 11_19_10 2014-04-13 _ 11_19_22 2014-04-13 _ 11_19_30 2014-04-13 _ 11_19_40 2014-04-13 _ 11_20_04 2014-04-13 _ 11_25_48 2014-04-13 _ 11_26_52 2014-04-13 _ 11_27_46 2014-04-13 _ 11_28_20 2014-04-13 _ 11_29_20 2014-04-13 _ 11_29_36 2014-04-13 _ 11_30_18 2014-04-13 _ 11_30_28 2014-04-13 _ 11_30_46 2014-04-13 _ 11_31_26 2014-04-13 _ 11_31_40 2014-04-13 _ 11_31_48 2014-04-13 _ 11_31_52 2014-04-13 _ 12_22_08 2014-04-13 _ 12_22_14 2014-04-13 _ 12_22_46 2014-04-13 _ 12_22_56 2014-04-13 _ 12_24_02 2014-04-13 _ 12_24_08 2014-04-13 _ 12_24_18 2014-04-13 _ 12_24_24 2014-04-13 _ 12_24_32 2014-04-13 _ 12_25_52 2014-04-13 _ 12_26_04 2014-04-13 _ 12_26_12 2014-04-13 _ 12_26_16 2014-04-13 _ 12_26_54 2014-04-13 _ 12_27_02 2014-04-13 _ 12_27_06 2014-04-13 _ 12_27_12 2014-04-13 _ 12_27_48 2014-04-13 _ 12_27_54 2014-04-13 _ 12_28_04 2014-04-13 _ 12_28_08 2014-04-13 _ 12_28_14 2014-04-13 _ 12_28_16 2014-04-13 _ 12_28_36 2014-04-13 _ 12_28_58 2014-04-13 _ 12_29_04 2014-04-13 _ 12_29_16 2014-04-13 _ 12_29_34 2014-04-13 _ 12_30_04 2014-04-13 _ 12_31_02 2014-04-13 _ 12_31_16 2014-04-13 _ 12_31_26 2014-04-13 _ 12_31_52 2014-04-13 _ 12_32_10 2014-04-13 _ 12_32_46 2014-04-13 _ 12_33_36 2014-04-13 _ 12_33_52 2014-04-13 _ 12_33_58 2014-04-13 _ 12_34_12 2014-04-13 _ 12_34_34 2014-04-13 _ 12_34_50 2014-04-13 _ 12_35_38 2014-04-13 _ 12_37_38 2014-04-13 _ 12_37_52 2014-04-13 _ 12_39_34 2014-04-13 _ 12_39_54 2014-04-13 _ 12_40_44 2014-04-13 _ 12_47_36 2014-04-13 _ 12_56_24 2014-04-13 _ 12_56_34 2014-04-13 _ 13_46_58 2014-04-13 _ 14_16_32 2014-04-13 _ 14_16_50 2014-04-13 _ 14_25_38 2014-04-13 _ 14_26_18 2014-04-13 _ 14_26_46 2014-04-13 _ 14_26_58 2014-04-13 _ 14_27_06 2014-04-13 _ 14_28_04 2014-04-13 _ 14_28_28

Tekst powstał w oparciu o: pracę Tomasza Izajasza, Wikipedia, mapy śródlądowych szlaków wodnych.
Zdjęcia: Daniel Rychlik, Jan Szpil, Marek Nurkowski.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Z życia Klubu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.